مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

گروه شهری: نمایندگان مجلس در نظر دارند پیش از پایان سال از طریق وزارت کشور موضوع عدم‌پرداخت سهم دولت در حمل ونقل عمومی را پیگیری کنند

پرویز سروری، یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرداخت نشدن سهم دولت در موضوع حمل‌ونقل عمومی پایتخت، گفت: بنده در جریان این موضوع قرار گرفته‌ام و بر همین اساس پیگیر هستیم تا بتوانیم پاسخ دولت را در این باره دریافت کنیم.

وی افزود: طی چند روز آینده سؤالات خود را درباره این موضوع به واسطه وزارت کشور مطرح خواهیم کرد. سروری تاکید کرد: نمایندگان تهران نسبت به این موضوع حساس هستند و بر همین اساس بررسی‌های خود را انجام خواهیم داد تا ببینیم پاسخ دولت در رابطه با این بحث چیست و آنها چه مقدار از وظایف خود را در این مورد انجام داده‌اند. این نماینده مجلس در عین حال بر لزوم اندیشیدن تمهیداتی برای تحت حمایت قرارگرفتن بخش آسیب‌پذیر جامعه از طریق بلیت‌های هوشمند تاکید کرد.

پیشنهاد نمایندگان مجلس

بنا بر این گزارش، در حالی که خبرها حکایت از جدا شدن رقم یارانه بلیت اتوبوس و مترو در بودجه سال آینده دولت دارد، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در نظر دارد به بخش اتوبوس و مترو در تمام شهرهای کشور رقمی معادل 60 میلیارد تومان به‌عنوان یارانه بلیت اختصاص دهد؛

این در حالی است که به گفته محمد حسین مقیمی در سال‌های اخیر تمام شهرها به رقم اندک یارانه اعتراض داشته‌اند. وی افزود: براساس قانون برنامه چهارم توسعه دولت باید یک‌سوم هزینه جا به جایی مسافران را در شهرها پرداخت کند که به یقین جمع آن در کل کشور بسیار بالاتر از 60 میلیارد تومان است.

مقیمی اظهار کرد: اتوبوس نقش کلیدی در حمل‌ونقل عمومی کشور دارد و با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از بخش‌های اساسی که باید یارانه قابل توجهی دریافت کند، همین بخش است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: نمی‌توان از مردم خواست که به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی، از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند اما هزینه‌های این موضوع را تنها از طریق شهرداری‌ها تامین کرد.

مقیمی تصریح کرد: نمایندگان مجلس لایحه دولت در این بخش را تغییر دادند و پیشنهاد کردند یارانه بخش اتوبوسرانی تمام شهرهای کشور برای سال آینده افزایش قابل توجهی یابد و رقم جداگانه‌ای هم به مترو اختصاص داده شود.

لزوم حمایت دولت از شهرداری‌ها

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس نیز گفت: شهرداری‌ها به‌عنوان نهادهای غیردولتی برای تامین هزینه‌های جاری خود نیاز به درآمدزایی دارند که قطعا برای پیشبرد اهداف تعیین شده باید مورد حمایت مالی دولت قرار بگیرند.

کاظم دلخوش خاطرنشان کرد: در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها این حمایت مورد پیش‌بینی قرار گرفته است. وی افزود: مجلس شورای اسلامی در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حمایت 30درصدی در بخش تولید برای 3حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات در نظر گرفته است که شهرداری‌ها هم به‌عنوان زیرمجموعه حوزه خدمات شامل این کمک 30درصدی خواهند بود.

دلخوش در مورد افزایش قیمت بلیت‌ها در شهر تهران توضیح داد: افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو در شهر تهران امری ضروری است؛ ضمن اینکه افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو در شرایطی صورت می‌گیرد که شهرداری تهران برای توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی و پیاده‌سازی‌ اهداف خود نیاز به اعتبارات کافی دارد.

از طرفی این افزایش قیمت از نظر این نماینده مجلس باعث می‌شود دولت در شفاف‌سازی‌ پرداخت یارانه‌ها قدم بردارد، زیرا برای تثبیت قیمت بلیت وسایط نقلیه عمومی دولت نیز سهمی دارد که برای حفظ قیمت باید پرداخت شود.

کد خبر 102534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز